Tietoyheiskuntakaaren luvun 241 § mukaan ennen kaivuuta tulee selvittää olemassa olevien kaapeleiden sijainti.

241 § Telekaapeleita vaarantava työ

Ennen maanrakennustyöhön, metsätyöhön, vesirakennustyöhön taikka muuhun telekaapeleita mahdollisesti vaarantavaan työhön ryhtymistä työn suorittajan on vaurioiden välttämiseksi selvitettävä, sijaitseeko työalueella telekaapeleita.Teleyrityksen on annettava maksutta tietoja kaapeleiden sijainnista. Teleyrityksen on annettava työn suorittajalle vaaran välttämiseksi tarpeelliset tiedot ja ohjeet.

Kaapelien sijainti tulee selvittää kaikkien toimijoiden osalta. Uuraisten valokuituverkkojen osalta kaapeli –ja johtonäyttö on maksuton, mikäli se pyydetään kaksi (2) kalenteriviikkoa aikaisemmin ennen työn aloittamista. Hätänäyttö on maksullinen. Kaivuutöihin ryhtyminen edellyttää sekä johtoselvitystä, että lupaa aloittaa kaivuutyöt.