Mikä on Uuraisten Valokuituverkot Oy?
Mikä on valokuitu?
Mitä liittymä maksaa?
Maksaminen
Liittymätyypit
Liittymän kausikäyttö
Voiko yhden liittymän viedä useampaan rakennukseen lähialueella?
Liittymän hankinta taloyhtiöön
Koska verkko on valmis?
Kiinteistön myynti ja valokuituliittymä
Kuka tekee kiinteistön seinään reiän valokuidulle?
Mitä verkkomaksuun sisältyy, näkyykö TV-pelkällä verkkomaksulla?
Mistä löydän liittymäsopimusehdot ja missä ne ovat nähtävillä?
Mistä lisää tietoa?
Mikä osuus liittymämaksusta on mahdollisesti kotitalousvähennyksen alaista työtä?

Mikä on Uuraisten Valokuituverkot Oy?

Uuraisten Valokuituverkot Oy on syksyllä 2015 perustettu kuntakohtainen osakeyhtiö, joka rakennuttaa ja hallinnoi Uuraisten  kunnan ja sen lähialueelle rakentuvaa nopeita ja luotettavia tietoliikenneyhteyksiä tarjoavaa valokuituverkkoa.

Mikä on valokuitu?

Valokuitu on ohut lasista tai muovista tehty kuitu, jonka tarkoituksena on johtaa valoa. Valokuitu on tällä hetkellä nopein tunnettu tiedonsiirtotapa. Valokuituyhteys soveltuu vaativaankin käyttöön. Valokuituyhteydellä etätyö, pelaaminen, isojen järjestelmäpäivitysten lataaminen tai elokuvien katselu onnistuu ilman viivettä vaikka liittymää käyttäisi useampikin henkilö yhtäaikaisesti.

Mitä liittymä maksaa?

Liittymän hinta on verkon rakentamishankkeen yhteydessä 1353€.

Liittymän lisäksi asiakas tarvitsee päätelaitteen ja välikuidun (169€), sekä niiden asennuksen ja testauksen (81,40€). Yhteensä käyttövalmis valokuituliittymä maksaa 1603,40€.

Vapaa-ajan asuntojen osalta liittymismaksuun sisältyy 200 metriä liityntäkaapelia. Tämän ylimenevältä osuudelta laskutetaan lisäliittymismaksua 14,00 €/metri sis. alv24%.

Huomioittehan myös helmikuun 29.2.2016 asti voimassa olevan myyntikampanjamme. Tarkemmat kampanjatiedot asiakaspalvelustamme.

Maksaminen

Liittymä ja päätelaite veloitetaan liittymän valmistumisen yhteydessä yhdessä erässä.

Myyntikampanjan aikana 29.2.2016 mennessä tehtyihin liittymiin on tarjolla mahdollisuus maksaa liittymä myös 12 erässä, liittymän vahvistamiskuukaudesta lähtien. Päätelaite ja asennus veloitetaan liittymän valmistumisen yhteydessä.

Liittymätyypit

Uuraisten Valokuituverkot Oy myy heti käyttöön otettavia liittymiä. Liittymävalmiudet eivät kuulu toimitusvalikoimaan.

Liittymä, sisältää fyysisen yhteyden toimituksen kiinteistöön. Tämän lisäksi tarvitaan päätelaite, asennus ja testaus, jotka laskutetaan erikseen liittymän valmistumisen yhteydessä.

Liittymän kausikäyttö

Kausituote on tarkoitettu vapaa-ajan asuntoihin .Liittymä on käytössä kiinteän ajan (1.5.-30.9. välisen ajan). Kausituotteen käyttäjä maksaa normaalit asennusmaksut (kertamaksu) sekä kuukausimaksut kauden (5 kk) ajalta. Kausituotteen käyttäjälle avausmaksu on maksuton kausikäytön aikana. Suljetulta ajalta ei tule kustannuksia.

Voiko yhden liittymän viedä useampaan rakennukseen lähialueella?

Saman omistajan kiinteistöihin voi asiakas rakentaa ns. sisäverkon. Esimerkiksi maatila- alueelle jossa rakennukset on n. sadan metrin etäisyydessä toisistaan voidaan rakennukset yhdistää toisiinsa sisäverkolla. Sisäverkko ei sisälly toimitukseen, sisäverkko ja sen ylläpito on asiakkaan omalla vastuulla.

Liittymän hankinta taloyhtiöön

Taloyhtiö voi yhtiökokouksen päätöksellä hankkia valokuituliittymän. Taloyhtiöön hankitaan vain yksi liittymä. Tämän lisäksi veloitetaan taloyhtiön jakamotiloihin asennettava keskitin ja sen asennus (ei sis. liittymätoimitukseen), sekä asuntokohtainen päätelaite sekä sen asennus. Taloyhtiö vastaa oman sisäverkkonsa vaatimuksenmukaisuudesta ja luovuttaa sen toimittajan käyttöön yhteyksien toimittamiseksi asuntoihin.

All pay malli mahdollistaa taloyhtiön tilaamana intenet palvelun toimittamisen jokaiseen kiinteistön asuntoon kustannustehokkaalla hinnalla. Tilaus tehdään taloyhtiön toimesta ja asukkaat saavat palvelun yhtiövastikkeeseen kuuluvana palvena. All pay mallissa taloyhtiö tilaa päätelaitteet ja niiden asennuksen. Asukkaan vaihtuessa päätelaite jää asuntoon siihen kuuluvana laitteena. Päätelaitteen hallinta on operaattorilla. Minimivaatimus palvelun toimittamiselle on 5 asuntoa kattava taloyhtiö, jonka sisäverkko on päätetty yhteiseen laitetilaan. Pyydä tarjous All pay palveluista taloyhtiöösi: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

On myös mahdollista, että asukkaat itse tilaavat haluamansa palvelut palveluntarjoajalta ja palveluista lähetetään lasku suoraan asukkaalle.

Koska verkko on valmis?

Helmikuun 29.2.2016 mennessä tehdyt tilaukset toimitetaan rakennuskauden 2016 aikana, jolloin verkko on valmis. Liittymien käyttöönotto tehdään vaiheittain rakentamisen edetessä. Valmistumisaikataulu tarkentuu ja vahvistetaan asiakkaittain ennen toimituksen valmistumista.

Kiinteistön myynti ja valokuituliittymä

Kiinteistön myynnin yhteydessä liittymä, siirtyy kiinteistön myynnin yhteydessä uudelle omistajalle. Kauppakirjaan tulee tehdä erillinen merkintä kuituliittymästä. Kun kauppa on tehty tulee asiakaspalveluun ilmoittaa uuden asiakkaan tiedot ja lähettää kopio kauppakirjasta.

Muistathan irtisanoa erikseen liittymääsi tilatut palvelut, ne eivät katkea automaattisesti omistajuuden vaihtuessa.

Kuka tekee kiinteistön seinään reiän valokuidulle?

Kuidun sisään tuomista varten on tehtävä läpivienti. Sen tekemisestä/teettämisestä vastaa kiinteistön omistaja. Nyrkkisääntönä valmiiseen seinään tehtäessä voidaan pitää, että reikä porataan ulkoapäin yläviistoon 45 asteen kulmassa. Valokuitukaapelin halkaisija on noin 10mm, joten reijän voi tehdä esimerkiksi siten että sen putkittaa 16mm putkella ja eristää haluamallaan tavalla. Valmiisiin kiinteistöihin läpivienti voidaan tehdä seinään tarvittavalle korkeudelle siihen kohtaan, johon se sisäpuolella tullaan päättämään. Valokuitukaapelin taivutussäde on minimissään 20 cm.

Uuteen taloon reikä suositellaan tehtäväksi 70cm syvyyteen kaivannoille ja sokkelista läpi sisätiloihin.

Mitä verkkomaksuun sisältyy, näkyykö TV-pelkällä verkkomaksulla?

Verkkomaksu ei sisällä palveluita. Verkkomaksulla katetaan verkon rakentamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen liittyviä kustannuksia. Internet palvelut, TV palvelut ja muut liittymän kautta toimitettavat palvelut tilataan erikseen palveluoperaattorilta.

Mistä löydän liittymäsopimusehdot ja missä ne ovat nähtävillä?

Liittymäsopimuksen sopimusehdot ovat nähtävillä ja ladattavissa tältä sivulta

Mistä lisää tietoa?

Lisää tietoa liittymästä ja sen hankinnasta saat myös ottamalla yhteyttä meihin tai paikalliseen myyntiedustajaan. Tarkemmat yhteystiedot löydätte täältä:

Kotitalousvähennykseen mahdollisesti oikeuttava osuus liittymästä eritellään laskulla ja on 322€. Huomioithan, että päätelaiteasennus laskutetaan erikseen ja kyseisellä laskulla työn osuus on 81,40€. Lisätietoja kotitalousvähennyksestä ja sen hakemisesta  löydätte www.vero.fi  sivustolta.